Cajsa Cecilia

en fin meditation från moder jord
alltså det är inte jag som är moder jord. men ja det fattar väl ni!!
 
jag tänkte dela med mig av en guidad meditation som jag gör nästan varje dag när jag känner mig lost och uppe i varv. den är så fin för att den får en ner till jorden ganska fort och det kan räcka med att gå in på toaletten och sitta i 5 minuter så känns skillnad, tycker jag. 
meditation är ju super ifall du vill manifestera något, eller önska dig något, då kan du göra guidade meditationer som styr tankarna åt önskat håll. men det finns också kanske de mest klassiska meditationerna som syftar mer på att tömma sinnet från ständiga tankesnurret som pågår där inne. jag har främst använt mig av den senaste eftersom min hjärna känns som nwwoxodmrbwmåqåspwlw!!! oftast. så här behövs det lugn. :D men framöver ska jag testa mer styrda meditationer också har jag tänkt, eftersom jag vill göra någon sorts förändring i mitt liv. då ska det vara toppen som hjälp tydligen, spännande ju! tankarnas kraft alltså - det är magi! 
 
finns ju studier som visar att meditation hjälper oss hantera stress, minska känslor av ångest och oro, ökar välbefinnande och vår koncentrationsförmåga, bättre sömn. samt att det för dig närmre dig själv och whats not to like about THAT. <3
 
jo jag har förresten börjat med en styrd mediation och det är en yoga nidra som jag gör om det riktigt krisar i systemet eller för att bara slappna av lite, hehe. den tar mellan en 15-30 minuter och innebär att en gör en total kroppsscanning från topp till tå, alltså verkligen hårstråna, fingrarna, höfterna, och mellarummet mellan dina tår ALLT. den är så bra om en kanske har svårt att sova, eller vaknar upp mitt i natten och inte kan somna om, eller om du är stressad av något annat. den tar tillbaka fokus till din kropp, och sinnet slappnar av, tankarna kanske ger med sig för en liten stund iallafall. googla eller youtuba en variant som du gillar. Gör det bara! idag!
 
här kommer min lilla favvo för tillfället (som jag lärt mig av Bodhish-Sanna):  
 
Sitt bekvämt på en stol med handflatorna vilandes på knäna. BLUNDA och andas djuuupa andetag hela vägen från magen. Känn luften in genom näsan och ner i lungorna och magen och ut igen. varje gång du andas in så andas du in ny fräsch nyskapande ljus energi och varje gång du andas ut så andas du ut gammal använd energi som du inte behöver längre, gamla tankar och sånt du vill bli av med. 
 
Vänd ditt fokus till dina fötter. Känn hur stabilt de vilar mot marken under dig. De är din grund att stå på, alltd. De bär dig. Känn hur det börjar växa ut rötter från dina fötter ner genom golvet, genom huset, och ner djupare i marken ner mot jordens alla lager. Se nu hur de här rötterna drar upp röd energi från jorden som vandrar upp till fötterna och sen vidare genom smalbenen, knäna, låren tills hela benen är fyllda och då fylls även underlivet och magen med den röda jordande energin. Energin vadnrar vidare upp genom kroppen. Glöm inte andas djupa andetag. In med det nya och ut med det gamla. Sitt så länge du behöver tills kroppen känns bra igen. 
Säg tyst ett tack till dig själv som gav dig själv den här lilla stunden av närvaro och tack till moder jord som alltid bara finns där och ger och ger och ger. NAMASTEYY
 
här kommer den som film också om du inte pallar lägga hela den där texten på minnet. min första film så BE GENTLE with me, jag vet att det är lite kass kvalle och suddig bild men i vilket fall ni hör min röst, det är det viktigaste!
puss till dig
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress